Monday 31 August 2015

8 TIPS ASAS MENGURUS MASA ANDA ! ;)



Kita sering merasa terburu-buru mengejar masa kerana perlukan masa yang banyak bagi melakukan aktiviti harian.Keadaan ini akan menyebabkan kerja yang kita lakukan menjadi tidak teratur dan kelam kabut.Berikut adalah 10 tip pengurusan masa berkesan.

1)  Tetapkan Matlamat dan strategi
Pastikan apakah matlamat kita dalam jangka masa panjang dan jangka masa pendek.Apabila matlamat ditetapkan,kita akan dapat mengenalpasti apa yang ingin dicapai dan mengapa perlu kita capai matlamat tersebut.Oleh hal yang demikian,keinginan untuk mencapai matlamat tersebut akan mendorong seseorang untuk berusaha sekaligus mengurus masa dengan jayanya.

2)  Fokus matlamat
Kita akan memberi lebih tumpuan dalam menyelesaikan sesuatu tugasan sekiranya kita dapat memberikan fokus kepada sesuatu kerja.Oleh hal yang demikian, tugasan dapat diselesaikan kerana seluruh perhatian dan fokus ditujukan pada matlamat yang kukuh.

3)  Buat Jadual masa
Bukankah mudahuntuk menyelesaikan sesuatu tugasan sekiranya kita merancang kerja yang perlu dilakukan.Tetapkan tempoh masa untuk menyelesaikan kerja kerana ini akan memberikan kelancaran sepanjang proses menyelasaikan tugasan seharian.

4)  Utamakan matlamat asal
Jangan lakukan sesuatu tugas lain sebelum menyelesaikan tugas yang kita sedang lakukan. Sentiasa periksa jadual sebelum memulakan tugas yang baru. Bilakah tugas yang sedang dilakukan itu boleh selesai? Ini akan memastikan tugas yang sedang dibuat akan mencapai matlamat yang ditetapkan.

5)   Mewujudkan sistem pemfailan
Apabila kita telah merancang sesuatu matlamat penting untuk kita mewujudkan sistem dalam pengurusan masa.Salah satu sistem yang boleh kita wujudkan ialah sistem pemfailan yang teratur.

6)  Realiti Pengurusan masa kita
Sentiasa refleksi diri segala perkara yang kita telah lakukan.Buat penilaian samada kita melakukannya dengan berkualiti atau sebaliknya.


7)  Pencapaian Lalu
Lihat kembali pencapaian kejayaan kita terhadap tugasan yang telah berjaya disiapkan pada masa lalu.Kenal pasti kelemahan-kelemahan yang terjadi sewaktu proses menyiapkan tugasan sebelum ini.Gunakan teknik ini dengan memperkembangkan lagi fokus dalam matlamat yang perlu kita capai.


8) Jangan Bertangguh
Cuba elakkan daripada mengatakan pada diri bahawa "esok masih ada" .Gunakan masa
yang ada dengan cermat dan cekap  agar sikap suka bertangguh dapat dielakkan.

No comments:

Post a Comment